Kunstig intelligens – En introduksjon og fordeler
Med unntak av sosiale medier har vi sjeldent i moderne tid sett noe vokse, og ikke minst implementeres i hverdagen raskere enn kunstig intelligens, og verktøyet har uten tvil revolusjonert måten vi jobber på. Det er utviklet til å øke produktivitet og automatisere ellers tidkrevende oppgaver. Men, det har også en bakside. Dersom verktøyet brukes feil, og resultater og tekster ikke gjennomgås, kan det føre til slurv og redusert kvalitet i arbeidet.
Så, la oss utforske begge sider av denne problemstillingen. I denne delen skal vi ta for oss en rask introduksjon og se på noen av fordelene og hvordan flere sektorer i arbeidsmarkedet kan dra nytte av verktøyet, mens i neste post skal vi se på ulempene, og hvorfor KI uten tvil kan kalles et tveegget sverd.
Kunstig intelligens som et effektivt verktøy
KI har vist seg å være en uvurderlig ressurs i en rekke bransjer. Fordeler som tidsbesparelse, økt produktivitet og automatisering av rutinearbeid er unektelig, og verktøyet kan utføre oppgaver på, ja, faktisk sekunder, som ellers hadde tatt timer og til og med dager. Store mengder data kan også bli analysert uten feil, noe som kan være nyttig for både finans, det medisinske aspektet og alt innenfor media, tekst og underholdning generelt.
Den nye kompisen vår kan også være en liten hjelper i hverdagen. I går var jeg helt tom for middagsideer, så jeg tok en rask titt i kjøleskapet, ga Chat GPT-en min en liste med fem ingredienser, og vipps – så kom den med oppskrift på en skikkelig digg gryterett jeg kunne lage med det lille av ingredienser jeg hadde. Den kan også gi reisetips, raskt identifisere katte- og hunderaser, gi raske, og gi forenklede svar på kompliserte tema og problemstillinger, for å nevne noe.
KI i arbeidsmarkedet
Kunstig intelligens er godt i gang med å gjøre seg kjent i mange bransjer, og hvilke sektorer som skiller seg litt ekstra ut her, og noen eksempler på hvordan kunstig intelligens kan komme inn i bildet, skal vi se litt nærmere på nå.
I finans- og banksektoren kan man dra nytte av KI på områder som risikovurdering, svindeldeteksjon, algoritmebasert trading og kundeanalyse. Her automatiseres rutineoppgaver og vanlige, menneskelige feil kan reduseres.
I helsevesenet vil KI være nyttig for blant annet bildediagnostikk, behandlingsplaner, og pasienter kan møte på chatbotter for å etablere raskere kommunikasjon.
I handelssektoren kan bruksområdene for KI være mange, blant annet i anbefalingssystemer, chatbotter for kundeservice, analyse av kjøpsmønstre og annen prediktiv analyse og lagerstyring er noen eksempler.
Innenfor media er bruksområdene mange. Anbefalinger av innhold, målrettede annonser, og generering av tekst, bilde og video er alle tidkrevende oppgaver som nå blir effektivisert av kunstig intelligens.
Det siste eksemplet jeg har valgt å trekke fram er HR og rekruttering. Noen bruksområder her er automatisert screening av CV-er og analyse av kandidatprofiler. Dette kan føre til både raskere ansettelser og bedre matcher.
Så ja, fordelene med KI er mange, og det som går igjen er tidsbesparelse og effektivitet. Kunstig intelligens gjør det mulig å automatisere rutineoppgaver, analysere store mengder data mye raskere enn før, og redusere kostnader i en rekke bransjer.